Wprowadź zasady zamiast zakazów z poradnikiem Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”. To kompendium wiedzy o higienie cyfrowej dla szkół i przedszkoli oraz strategia działania krok po kroku.
Niezbędny dla każdego dyrektora i dyrektorki, nauczyciela i nauczycielki, a także dla rodziców, którzy angażują się w życie szkoły i przedszkola.
Poradnik „Higiena cyfrowa w szkole i przedszkolu” systematyzuje wiedzę i dostarcza klarownych, pogłębionych rozwiązań, które pomogą szkołom i przedszkolom poradzić sobie z wpływem nowych technologii na funkcjonowanie całej społeczności. Udowadniamy, że już dzisiaj placówki oświatowe mają umocowanie prawne i narzędzia, by zmierzyć się z tą kwestią, bez konieczności czekania na kolejne regulacje prawne.
Do kogo jest skierowany poradnik „Higiena cyfrowa w szkole i przedszkolu”?
Dzieci potrzebują świadomych dorosłych, którzy potrafią budować bezpieczne ramy. Dlatego odbiorcy poradnika to:
- Dyrektorzy i dyrektorki szkół i przedszkoli – osoby, które pełnią rolę przewodnika i architekta placówki. Poradnik pomoże projektować przemyślane rozwiązania i weprze w komunikowaniu zmian społeczności szkolnej.
- Nauczyciele i nauczycielki oraz inne osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą. Poradnik pomoże prowadzić ciekawe zajęcia oraz włączać rodziców i dzieci w proces zmiany kultury szkoły i jej przestrzeni.
- Rodzice – poradnik wyjaśni im, że szkoła/przedszkole i dom to jeden wspólny świat dziecka, a wprowadzenie w placówce zasad higieny cyfrowej wspiera zdrowy rozwój ich dzieci.
Co znajdziesz w poradniku „Higiena cyfrowa w szkole i w przedszkolu”?
Fundamenty merytoryczne (Rozdział I): Zawiera najważniejsze informacje na temat higieny cyfrowej, będącej elementem priorytetowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/26. Uzasadnia, dlaczego wprowadzenie higieny cyfrowej jest kluczowe dla funkcjonowania placówek i realizowania ich celów, a także pokazuje, jakich błędów należy unikać. Autorką tego rozdziału jest Magdalena Bigaj, prezeska Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”, medioznawczyni, badaczka higieny cyfrowej i autorka książek na jej temat.
Głos społeczności szkolnej (Rozdział II): Przedstawia perspektywy i doświadczenia nauczycieli, rodziców oraz uczniów i uczennic związane z używaniem technologii na terenie placówek oświatowych. Autorkami tego rozdziału są dr Justyna Hofmokl, socjolożka internetu i Marta Puciłowska-Schielmann, kulturoznawczyni i wiceprezeska Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”.
Podstawy prawne (Rozdział III): Systematyzuje wiedzę na temat obowiązujących aktów prawnych i udowadnia, że już dzisiaj możliwe jest skuteczne wprowadzanie higieny cyfrowej i regulowanie używania urządzeń cyfrowych w szkole. Autorkami tego rozdziału są mec. Agata Dawidowska, prawniczka i rzeczniczka praw uczniowskich w Poznaniu oraz Jolanta Aleksandra Rodzewicz, eskpertka edukacyjna z trzydziestoletnim stażem pracy ze szkołami i poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.
Przegląd rozwiązań z innych krajów (Rozdział IV): Opisuje, jak w innych krajach edukuje się w zakresie higieny cyfrowej i jak regulowana jest kwestia technologii w szkołach. Autorem tego rozdziału jest Kamil Śliwowski, ekspert w dziedzinie kompetencji cyfrowych
Praktyczny plan działania (Metoda ICO): Druga część poradnika opisuje Metodę ICO, czyli rekomendacje Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”. Opisuje sześć etapów (kroków) wdrażania higieny cyfrowej, wraz z praktycznymi materiałami wspierającymi. Autorkami tego rozdziału są Magdalena Bigaj, Justyna Hofmokl, Marta Puciłowska-Schielmann oraz edukatorki i autorki materiałów merytorycznych fundacji, Ewa Przybysz-Gardyza i Edyta Daszkowska.
Metoda ICO opiera się na sześciu założeniach:
1. Technologie, a nie tylko telefony
Rozwiązania muszą uwzględniać szeroko rozumiane technologie, a nie tylko telefony, ponieważ inne urządzenia (np. smartwatche) i oprogramowanie (np. aplikacje, komunikatory) również stanowią wyzwanie dla funkcjonowania placówki. Ustalenie zasad komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej szkoły (np. oczekiwań rodziców co do natychmiastowych odpowiedzi nauczycieli, czy wykorzystywania wizerunku dzieci do promocji placówki) jest dzisiaj jedną z palących potrzeb.
2. Zasady, nie zakazy
3. Stworzenie ram to zadanie dorosłych
4. Zasady dotyczą całej społeczności szkolnej
5. Edukacja społeczności szkolnej to warunek sukcesu
Jakie efekty przyniesie zrealizowanie Metody ICO, którą proponujemy w poradniku?
Poradnik-higiena-cyfrowa-w-szkole-i-w-przedszkolu