^Do góry
logo
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Get Adobe Flash player

ADAPTACJA

W  JAKI SPOSÓB MOŻEMY POMÓC DZIECIOM W PRZYSTOSOWANIU SIĘ DO NOWEGO ŚRODOWISKA ?

 

DRODZY RODZICE !

 

1.  Nie przychodźcie do przedszkola na ?ostatnią  chwilę?, unikajcie pośpiechu. Wyprawa do przedszkola powinna być raczej miłym spacerem, a nie wyścigiem z czasem.

2. Opowiedz dziecku, czym będzie zajmowało się w przedszkolu. Nie ubarwiaj rzeczywistości. Nie obiecuj czegoś, czego dziecko nie doświadczy faktycznie w przedszkolu. Nie obiecujcie swojemu maluchowi nagród za pójście do przedszkola ? dziecka nie można przekupywać.

3.  Ustal wcześniej z dzieckiem formę pożegnania. Nie przeciągajcie nadmiernie pożegnania w szatni. Odprowadźcie dziecko do sali, przekażcie pod opiekę nauczycielce. Zadbajcie o to, by ranne pożegnanie odbywało się bez pośpiechu. Nie należy jednak przedłużać samego momentu rozstania (przedłużanie rozstania się z dzieckiem może doprowadzić do niepotrzebnej histerii). Pobyt rodziców w sali też nie zmienia sytuacji. Dziecko na chwilę uspokaja się, a gdy nie widzi mamy, zaczyna ponownie płakać. Robią to i inne dzieci, które dotychczas były spokojne. Lepszym rozwiązaniem jest pozostawienie dziecka pod opieką nauczycielki. Na pewno zainteresuje ona malca czymś ciekawym, zachęci do wspólnej zabawy. Często płaczące dziecko po kilku minutach oswaja się z otoczeniem i podejmuje zabawę.

4.  W żadnym wypadku nie zabierajcie dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeżeli zrobicie to choć raz, Wasz maluch będzie wiedział, że łzami można wszystko wymusić. Bądźcie konsekwentni !!!

5. Jeśli dziecko przy pożegnaniu z mamą płacze, postarajcie się, żeby przez kilka dni odprowadzał je  do przedszkola tata (rozstanie z nim jest często mniej bolesne).

6. Pierwsze dni w przedszkolu wiążą się zwykle z zachwianiem u dziecka poczucia bezpieczeństwa. Dlatego dobrze jest odbierać je przez kilka dni nieco wcześniej np. po obiedzie. Nie mów dziecku, że przyjdziesz  po niego wcześniej, kiedy jest to niemożliwe ( w ten sposób stracisz jego zaufanie i zmniejszysz jego poczucie bezpieczeństwa).

7.  Nie zmuszajcie dziecka, aby zaraz po przyjściu do domu opowiadało co wydarzyło się w przedszkolu. To powoduje niepotrzebny stres. Ono samo będzie wiedziało, kiedy podzielić się swoimi przeżyciami.

8.  Pozwól zabrać do przedszkola ulubiona zabawkę - przytulankę, to  często daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i przypomina dom.

9. W sprawach jedzenia nie decydujcie za dziecko prosząc by nie dawać mu np. zupy mlecznej, ponieważ nie lubi. Jeżeli nie ma żadnych przeciwwskazań lekarskich dotyczących danej potrawy, spróbujcie zachęcić do jej zjadania. Często też dzieci zapominają, że nie lubią czegoś i w towarzystwie rówieśników jedzą wszystko. Domagają się nawet, by rodzice wykonywali podobne potrawy w domu.                                                                            

10. Traktujcie chodzenie do przedszkola jako sprawę naturalną. Nie omawiajcie wszystkich problemów przy dziecku (płakało, nie chciało jeść...itd.), by nie wprowadzać atmosfery napięcia, niepewności. Nigdy nie strasz dziecka przedszkolem,  przeciwnie staraj się podkreślać jego dobre strony.                                                    

11. Sprawdź , czy  twoje dziecko potrafi samodzielnie  wykonać proste czynności - samemu załatwiać potrzeby fizjologiczne, myje ręce, ubiera się. Jeśli ma problemy poćwiczcie razem (chwal je za każdy nawet najmniejszy sukces). Nie wyręczaj dziecka nawet gdyby wykonywało określone czynności niezdarnie.

12.  Staraj się przyjmować opinie i uwagi nauczycielek, zwłaszcza te trudne do zaakceptowania, jako przejaw troski o prawidłowy rozwój i funkcjonowanie w grupie twojego dziecka a nie jako atak na twoją osobę czy dziecko.  Wzajemne zaufanie  i współpraca  rodzica  i nauczycielek jest bardzo ważnym elementem przezwyciężania ewentualnych  trudności  jakie mogą się pojawić w  rozwoju twojego dziecka. Wszelkie wątpliwości związane z przystosowaniem dziecka wyjaśniajcie z nauczycielkami danej grupy. Pytajcie je nie tylko: ?czy moje dziecko dzisiaj wszystko zjadło?, ale także o to, czy nawiązuje kontakt z rówieśnikami, czy radzi sobie z różnymi poleceniami, czy nie sprawia kłopotów wychowawczych. Nauczycielki chętnie odpowiedzą na te pytania.    

 

Copyright © 2015. Przedszkole Publiczne Nr 23 Rights Reserved.